Endring av feil på en ESTA-søknad

Category: ESTA søknadsskjema | 0
Feil ved ESTA-søknad

Denne artikkelen diskuterer noen av de vanlige problemene ESTA-søkere møter etter at de oppdager at de har gjort en feil på skjemaene.

Spørsmål: Jeg har gjort en feil i ESTA-søknaden min. Hvordan fikser jeg det?

A: Inntil du har sendt inn søknadsskjemaet, vil nettstedet tillate deg å gå gjennom alt og fikse eventuelle feil du måtte ha gjort. Før du sender inn ESTA-søknaden din, vil du kunne gjøre endringer i all informasjonen du skrev inn bortsett fra følgende felt:

– Fødselsdato
– Land med statsborgerskap
– Land der passet ditt ble utstedt
– Passnummeret ditt

Hvis du gjør en feil med biografisk eller passinformasjon, må du dessverre sende inn en helt ny søknad. Og for hver ny søknad som sendes inn, må du også betale det aktuelle gebyret.

Alle andre felt kan redigeres eller oppdateres. Finn og klikk på koblingen «Sjekk ESTA-status» og se etter «Sjekk individuell status». Hvis du gjorde en feil mens du svarte på noen av kvalifikasjonsspørsmålene, bør du se etter ‘CBP Info Center’, som du finner nederst på hver side.

Spørsmål: Hvordan kan jeg fikse en feil jeg gjorde med passets utløpsdato eller passutstedelsesdatoen etter at jeg allerede har fullført ESTA-søknaden min?

A: Så lenge du ikke har betalt søknadsavgiften ennå, vil du kunne gjøre endringer i passets utløpsdato og passets utstedelsesdato. Dessverre, hvis du allerede har betalt for ESTA-søknaden, og du innser at du har gjort en feil i feltene Passport Expiration Date eller Passport Issue Date, må du sende inn en ny ESTA-søknad. Den tidligere søknaden vil bli kansellert og du må betale det aktuelle gebyret på nytt.

Spørsmål: Hvordan kan en søker oppdatere informasjonen om ESTA-søknaden sin?

A: Før du har sendt inn ESTA-søknaden din, vil du kunne oppdatere alle datafeltene. Når myndighetene har godkjent søknaden din, vil du imidlertid kun kunne endre følgende felt:
– Adresse i USA
– E-postadresse (Vær oppmerksom på at hvis du vil endre e-postadressen du først sendte inn, må du bekrefte den oppdaterte e-postadressen)

Spørsmål: Hva må jeg gjøre hvis passet mitt har utløpt eller passopplysningene endret?

A: Hvis du søker om og senere får utstedt et nytt pass, eller passinformasjonen din endres, må du søke om en ny ESTA-reisetillatelse. Du må også betale det aktuelle gebyret på nytt. Se forrige spørsmål «Spørsmål: Hvordan kan en søker oppdatere informasjonen om ESTA-søknaden sin?» for en liste over skjemafeltene som kan endres etter at du har sendt inn søknaden.

Spørsmål: Hvordan kan jeg fullføre en ESTA-søknad som jeg delvis fullførte før?

A: Gå til ESTA-hjemmesiden og se etter koblingen ‘Fortsett eksisterende søknad’. Klikk på det og velg ‘Individuell søknad’. Deretter må du hente den uferdige søknaden ved å angi enten passets utløpsdato, passets utstedelsesdato og statsborgerskapslandet ELLER søknadsnummer, fødselsdato og passnummer. Når du kan se de delvis fullførte applikasjonsdataene på skjermen, kan du fortsette å fullføre den.

Spørsmål: Jeg har en godkjent ESTA. Under hvilke omstendigheter må jeg søke på nytt?

A: Du må kanskje søke om en ny ESTA hvis noe av det følgende blir sant:
– Du har endret navn
– Du har fått et nytt pass
– Siden den opprinnelige ESTA ble utstedt, har du blitt statsborger i et annet land
– Du har endret kjønn fra mann til kvinne eller kvinne til mann
– Situasjonen angående noen av dine tidligere svar på spørsmål på ESTA-søknadsskjemaet som ba om et «ja» eller «nei»-svar, har siden endret seg.

En ESTA-reisetillatelse vil normalt være gyldig i en 2-års periode, eller til passet ditt utløper, avhengig av hva som skjer først. Når ESTA-søknaden din er godkjent, vil gyldighetsdatoen også bli oppgitt. I det øyeblikket ditt pass eller din godkjente ESTA-autorisasjon utløper, må du sende inn en ny ESTA-søknad. Vær oppmerksom på at du vil bli pålagt å betale det relevante gebyret hver gang du sender inn en ny ESTA-søknad.

Konklusjon

Hvis du ved et uhell oppgir feil informasjon på det første spørsmålet i skjemaet, vent 24 timer og send inn en ny søknad. Hvis feilen er på noen av spørsmålene mellom 2 og 9, må du ringe US Customs and Border Patrol eller sende en e-post til ESTAs tekniske støtteteam for å gi dem beskjed.