Hvorfor ber ESTA om min informasjon om sosiale medier?

Category: ESTA sosiale medier | 0
Informasjon om ESTA sosiale medier

På hvilken måte vil mine sosiale mediedata som ble samlet inn via det nye spørsmålet som ble introdusert til ESTA-applikasjonen i løpet av desember 2016 bli brukt av CBP?

Dataene fra sosiale medier vil bli brukt av CBP for å forbedre kontrollprosedyrene. Det kan også brukes til å finne mulige trusler, for å foreta en formell dom i tilfeller av VWP-uvalifiseringsfravikelser, for å sjekke gyldigheten og legitimiteten til reiser, og under vurderingsprosessen for ESTA-søknader.

Kan jeg velge å ikke oppgi informasjon om sosiale medier på ESTA?

Hvis du velger å svare på disse spørsmålene og en foreløpig CBP-undersøkelse avslører potensielt angående informasjon eller behovet for informasjon som skal valideres ytterligere, vil en spesialist CBP-tjenestemann studere de offentlig tilgjengelige dataene på noen eller alle disse sosiale medieplattformene. Dette vil bli gjort på en måte som respekterer de valgte personverninnstillingene til søkeren for den aktuelle plattformen, sammen med andre verktøy og data som CBP-ansatte rutinemessig bruker mens de utfører sine oppgaver.

Hvordan ville CBP bruke informasjonen min på sosiale medier?

Som et eksempel kan CBP bruke informasjon om sosiale medier for å bekrefte eller støtte informasjonen en reisende har oppgitt i søknaden hans eller hennes. Dette vil øke tilretteleggingen av legitim reise ved å innføre en ekstra måte å avgjøre saker knyttet til spørsmål som yrke, identitet, tidligere reiser og lignende saker.

Det kan også være nyttig å fremheve mulige tilfeller av svindel eller bedrag. Data fra sosiale medier kan for eksempel bidra til å skille mellom de personene hvis data gir støttende bevis for at de er kvalifisert til å reise, og de tilfellene der disse dataene vekker bekymring.

DHS vil behandle identifikatorer for sosiale medier på samme måte som alle andre data samlet inn via ESTA. Disse prosedyrene er dokumentert av DHS i den siste PIA (Privacy Impact Assessment) og SORN (System of Records Notice), som begge kan sees på DHS-nettstedet på www.dhs.gov/privacy.

Hvilke nye dataelementer ble introdusert i ESTA-applikasjonen i desember 2016?

DHS introduserte følgende (valgfrie) spørsmål til Form I-94W og til ESTA: «Vennligst skriv inn informasjon knyttet til din online tilstedeværelse – Leverandør/Plattform- Identifikatoren for sosiale medier.»

Det reviderte ESTA-søknadsskjemaet viser tydelig at dette spørsmålet er «valgfritt». Skulle en søker bestemme seg for at han eller hun ikke ønsker å gi denne informasjonen, eller hvor de rett og slett ikke har en konto på sosiale medier, kan de fortsatt sende inn en ESTA-søknad uten noen negativ slutning eller tolkning.

Enhver ESTA-søknad kan avvises basert på en rekke årsaker, og det er ingen garanti for at den vil bli godkjent med eller uten informasjon om sosiale medier.