Rapport fra U.S. Travel Association peker på utfordringer i reiselivsnæringen

Category: Nyheter | 0
Rapport fra U.S. Travel Association peker på utfordringer i reiselivsnæringen
Rapport fra U.S. Travel Association peker på utfordringer i reiselivsnæringen

Internasjonale innkommende reiser og innenlandske forretningsreiser forventes å ta seg opp igjen innen 2025

U.S. Travel Association offentliggjorde nylig sin halvårlige prognose, som belyser situasjonen for internasjonale innkommende reiser og innenlandske forretningsreiser i USA.

Rapporten spår at disse reiselivssegmentene ikke vil være tilbake på samme nivå som før pandemien før 2025, og det er flere faktorer som påvirker denne forsinkelsen.

Global sammenligning: USA sakker akterut i forhold til Spania, Tyrkia og Hellas

Ifølge U.S. Travel Association er det internasjonale innkommende reiselivet på bedringens vei. Den forventes likevel bare å nå 98 % av 2019-nivået i inneværende år, opp fra 84 % i 2023.

I en global sammenligning oppnådde Spania en oppgang på 100 % i innkommende reiser i 2023, mens Tyrkia (109 %) og Hellas (105 %) overgikk 2019-nivåene. Spesielt Storbritannia (94 %), Mexico (94 %) og Frankrike (93 %) har gjort det bedre enn USA.

Utfordringer som påvirker innkommende reiser til USA

U.S. Travel Association forklarer den svake oppgangen med en rekke faktorer, blant annet forventningen om en global makroøkonomisk nedgang, en sterk dollar og lange ventetider på visum.

Rapporten forutser at USA ikke vil oppleve en fullstendig bedring i antall reisende før i 2025, og deres forbruksnivå, justert for inflasjon, forventes ikke å ta seg opp igjen før i 2026.

USA taper terreng på det globale reisemarkedet

Geoff Freeman, administrerende direktør i U.S. Travel Association, uttrykte bekymring over at USA sakker akterut i det globale kappløpet på reisemarkedet.

Selv om USA fortsatt er det mest ettertraktede reisemålet for globale reisende, ligger landet på tredjeplass når det gjelder totalt antall besøkende, bak Spania og Frankrike.

Freeman understreket behovet for konkrete tiltak for å revitalisere reiselivsnæringen, og oppfordret den føderale regjeringen til å handle raskt.

Rangering av konkurranseevne og forbedringsområder

En rapport fra Euromonitor International, som ble utarbeidet kort tid etter U.S. Travel Associations prognose, plasserte USA på «nesten sisteplass» når det gjelder konkurranseevne for globale reisende.

Studien vurderte ulike kategorier, og viste at USA kom dårlig ut når det gjaldt tiden det tar å få visum, land som er kvalifisert for visumfrie reiser, ventetid i tollen ved ankomst, muligheter for biometrisk sikkerhetskontroll, myndighetenes lederskap i reiserelaterte spørsmål og opplevd sikkerhet.

Føderal politikk og manglende finansiering

Studien fremhevet USAs begrensede føderale politikk og utilstrekkelige finansiering for å øke innkommende besøk.

Derimot fikk land som Canada ros for å ha solide nasjonale strategier for å forbedre reiselivet.

Til tross for disse utfordringene fikk USA gode skussmål innen reiselivsmarkedsføring, takket være innsatsen til Brand USA, og landet ble anerkjent som et svært ettertraktet reisemål med en sterk merkevareidentitet blant internasjonale reisende.

Effektivisering av reisegodkjenning

Midt i disse utfordringene er Electronic System for Travel Authorization (ESTA ) et viktig verktøy for å forenkle internasjonale reiser til USA.

ESTA forenkler innreiseprosessen for reisende fra VWP-land (Visa Waiver Program), og gir en praktisk og effektiv måte å få forhåndsgodkjenning på før de legger ut på reisen.

Fordeler med ESTA: Sømløshet og effektivitet

ESTA tilbyr flere fordeler, blant annet en forenklet søknadsprosess og rask godkjenning, slik at reisende kan besøke USA i opptil 90 dager uten å skaffe seg et tradisjonelt visum.

Dette strømlinjeformede systemet forbedrer den totale reiseopplevelsen og er i tråd med U.S. Travel Associations ønske om en mer sømløs og effektiv reiselivsbransje.

Hvem drar nytte av ESTA

ESTA er spesielt gunstig for borgere fra VWP-land, som kan reise til USA på forretnings- eller turistreise uten visum.

I en situasjon der reiselivsbransjen står overfor utfordringer, er ESTA et verdifullt verktøy for å tiltrekke seg internasjonale besøkende og bidra til landets konkurranseevne på det globale reisemarkedet.

Overbrygging av kløften med ESTA

Når USA arbeider for å gjenvinne sin posisjon på det globale reisemarkedet, spiller initiativer som ESTA en viktig rolle for å skape et reisendevennlig miljø.

Ved å ta tak i utfordringene i visumprosessene og øke effektiviteten kan USA gjøre seg mer attraktiv for internasjonale besøkende og gjenvinne sin posisjon som et av verdens beste reisemål.