Håndtering av ESTA tekniske problemer

Problemer med ESTA-nettstedet

Det elektroniske systemet for reiseautorisasjon ( ESTA ) er et nettbasert søknadssystem bygget for å forhåndskontrollere personer som reiser til USA via skip eller fly før de går om bord. ESTA ble startet i første kvartal 2019 og kjører under Visa Waiver Program ( VWP ). Med en godkjenningsrate på mellom 24-72 timer, er ESTA en enkel måte for amerikanske besøkende å få en reisetillatelse for å reise inn i USA.

Hvem bør søke?

  1. Folk som ikke allerede har besøksvisum til USA
  2. Kvalifiserte statsborgere eller statsborgere i et fylke for Visa Waiver Program
  3. Personer som planlegger å søke om ny autorisasjon for en enkeltperson eller en gruppe søkere
  4. Folk som reiser i 90 dager eller mindre
  5. Folk som planlegger å reise til USA for fornøyelser eller forretninger

Problemer med tilgjengelighet på ESTA-nettstedet

Under søknadsprosessen kan det imidlertid oppstå tekniske problemer. En rekke utløsere kan være årsaken til feilene. Før du prøver å søke, sørg for at datamaskinen oppfyller de angitte konfigurasjonsstandardene. ESTA-kravene krever at brukerens nettleser må støtte 128-bits kryptering og må være JavaScript-aktivert. Minimumskravet for versjon av Windows er 5.0 for å bruke ESTA-nettstedet . Din nettleser må også godta informasjonskapsler. Hvis du bruker Netscape, må versjonen din være minimum 6.2.

Hvis konfigurasjonen din ser ut til å oppfylle nettstedstandardene, kan tekniske problemer være knyttet til nettleseren eller brannmuren din. Hvis du har problemer med å søke, kontroller for å bekrefte at sikkerhetsinnstillingene for Internett er riktige og at sikkerhetsprogramvaren ikke blokkerer tilkoblingen til nettstedet. Internett-leverandører (ISP) kan også blokkere enkelte nettsteder. I en slik situasjon må du kontakte Internett-leverandøren din.

ESTA-skjemavalideringsproblemer

Telefonnummer

Det er tider når søknadsskjemaet ikke godtar telefonnumrene til søkere. Hvis du opplever dette problemet, prøv å skrive inn nummeret ditt på nytt og pass på at du ikke inkluderer mellomrom eller spesialtegn som bindestreker.

Passnummer

Noen ganger klarer heller ikke systemene å godta passnumre. I slike tilfeller, skriv inn tallet på nytt, og pass på å unngå bindestreker og mellomrom. Forstå at systemet heller ikke godtar noen spesialtegn, inkludert de som finnes i navn. Navnet ditt må vises som det gjør i passets maskinlesbare sone ( MRZ ). Det betyr de to linjene som består av chevrons og tall nederst på din personlige infoside.

ESTA-skjemainnleveringsfeil

Skulle systemet oppdage feil i et felt i innsendingen, vil det automatisk avvise ditt forsøk på å gå videre til neste side. Løs feilen og gå videre. Noen ganger kan systemet fryse, og hindre deg i å sende inn søknaden din. I disse tilfellene kan problemet skyldes nettleseren din, noe som betyr at du kanskje må bruke en annen datamaskin eller nettleser.

Når du sjekker ESTA-statusen din, hvis du mottar en søknadsmelding som sier at det er en allerede eksisterende søknad med et lignende passnummer, betyr det at du har søkt før, og at innsendingen fortsatt er gyldig. Gyldigheten av en søknad i ESTA er vanligvis 30 dager. Men skulle du ha biografisk informasjon som er feil på den forrige søknaden, blir den ugyldig og må endres.

ESTA-betalingsfeil

I tilfeller der du opplever en betalingsfeil, prøv å bruke et annet debet- eller kredittkort . Alternativt kan du også kontakte banken din for mer informasjon om årsakene til den avslåtte belastningen. Du kan også prøve applikasjonen på nytt ved å bruke en annen nettleser eller internettaktivert enhet hvis du fortsetter å oppleve betaling eller andre problemer.

I så fall klikker du fortsett og fortsetter med søknaden. 2009 Travel Promotion Act foreslår et gebyr for alle ESTA-søknader. For hver ny innsending vil du bli belastet som følger:

  1. Behandlingsgebyr: Når du ber om en elektronisk reiseautorisasjon, vil søknaden bli belastet med behandlingsgebyret.
  2. Autorisasjonsgebyr: Å motta en godkjent autorisasjon under Visa Waiver-programmet vil koste et tilleggsgebyr som vil bli belastet ditt debet- eller kredittkort.

Skulle reisetillatelsen bli nektet, vil du kun bli belastet for søknadens behandling. Eventuelle ekstra transaksjonsgebyrer for tredjeparter betalt av søkere kan ikke refunderes.

Få hjelp til andre feil

For andre tekniske feil, besøk CBP Q&A-siden for å se om problemet ditt har en løsning på nettstedet. Hvis du ikke finner noen løsning, klikk på (Spør spørsmål) på CPB INFO-sentersiden. Du anbefales å skrive ut de tekniske problemene dine på engelsk, samt inkludere detaljene om enheten din for nettlesing (f.eks. bærbar eller smarttelefon) og nettleser (f.eks. Chrome).